Kinderen en jongeren

Op elke leeftijd speelt de stand van de voeten een grote rol, maar bij kinderen des te meer. Het hele lichaam heeft baat bij een goed functioneren van voeten en onderste ledematen. Als je er vroeg bij bent, kun je voorkomen dat jouw kind later last krijgt van zijn knieën, heup of onderrug.

Veel kinderen kampen met een kleine of grote afwijkende voetstand. Een naar binnen draaiende voet, platvoeten of X-benen kunnen voor veel problemen zorgen.

Dit zijn vaak voorkomende problemen bij kinderen:

Platvoeten

Een platvoet kenmerkt zich aan zijn afgeplatte voetboog en een enkel die naar binnen kantelt bij het stappen. Zo ontstaat er spanning aan specifieke spieren en pezen. Daarnaast beïnvloedt een platvoet ook de volledige houding van het lichaam (knieën, heup en rug) en kan later voor problemen zorgen. Overbelastingsletsels en kniepijn vormen hier geen uitzondering.

Kinderen of jongeren met platvoeten kunnen bij de podoloog terecht. Een grondig onderzoek wijst uit of behandeling noodzakelijk is.

Holvoeten

Een holvoet is het tegenovergestelde van een platvoet en kenmerkt zich aan zijn hoge voetboog en een enkel die naar buiten kantelt bij het stappen. Zo ontstaat een verhoogde spanning aan de buitenzijde van de knie.

Ook bij holvoeten kan een podoloog nagaan of een behandeling noodzakelijk is.

X-Benen en O-Benen die gepaard gaan met kniepijn

Kinderen tot 1,5 jaar kunnen O-benen hebben, kinderen van 2 à 3 jaar oud vertonen meestal X-benen. Deze stand corrigeert zich naarmate het kind ouder wordt zodat op de leeftijd van 7 jaar een normale kniestand aanwezig zou moeten zijn.

Is dat echter niet het geval, dan kunnen klachten ontstaan. Een podoloog gaat na of een behandeling noodzakelijk is.

Naar binnen zetten van de voet of ‘intoeing gate’

Wanneer een kind zijn voet bij het stappen ver naar binnen zet, gebeurt het vaak dat hij meer struikelt dan normaal.

De oorzaak van dit stappatroon kan bij de heup, de voet of het onderbeen liggen.

Kinderen of jongeren met deze voetafwijking kunnen bij de podoloog terecht. Grondig onderzoek wijst uit of een behandeling noodzakelijk is.

Hielpijn

De ziekte van Sever is een aandoening die vaak voorkomt bij kinderen tussen de 8 en 13 jaar.Een trekkracht op de nog niet volledig verbeende groeischijf van het hielbeen veroorzaakt pijn. Deze tractie kan ook ontstaan door een afwijkende voetstand.

Ga na bij je podoloog of ook hier een behandeling verlichting kan brengen.

Uiteraard bestaan er nog talloze ander problemen die zich bij kinderen of jongeren kunnen voordoen.

Je kan steeds vrijblijvend contact opnemen of een afspraak maken.

Na een grondige analyse krijg je schoenadvies en/of verdere mogelijke behandelingen op maat van je kind!